Do they see festivals as a new way to distribute films?

“Probably the first were producers and sales agents from France at least ten years ago (1996) whose arthouse films were invited to many festivals. They started to ask for screening fees from some of the festivals who wanted to present their films. At the same time more and more festivals were founded, mostly between 1980 and 1995. So the demand for film copies for festivals definitely increased significantly during these years. … We all know how a copy is used after ten festivals! But meanwhile also different amounts are in discussion, up to 1.000 Euros per festival and not only asked from arthouse distributors (Festival Policy (EU)_nn Film), but from national film institutes as well. Do they see festivals as a new way to distribute films?”

Die hier im Kontext der Auswertung von Kinderfilmen bereits vor 10 Jahren gestellte Frage hat sich für einen großen Teil der jährlich weltweit produzierten Filmwerke längst bestätigt. Dem international kontinuierlich steigenden Produktionsoutput, der längst schon keinen regulären Zugang mehr über das Kino zu seinem Publikum mehr findet, wird durch das stetig wachsende globale Netz an Filmfestivals ein neuer nicht unattraktiver Auswertungs-Partner zur Seite gestellt . (siehe:How Much Can Your Film Make From Festival Screening Fees?) Den Chancen, die sich hier für cineastischen Highlights fernab des Mainstreams, für Filmwerke aus der gesamten Welt und vor allem für die stark umworbenen Produktionen mit Premierenstatus bieten, wird der klassische Kino-Markt zeitnah mit innovativen Antworten begegnen müssen, um sein Publikum nicht langfristig an den boomenden Festivalmarkt zu verlieren.

Schöffel, Reinhold T. (2006): Discussion between Producers, Sales Agents, National Film Institutes and the Festivals. / Children’s Film Festivals are especially concerned. Screening Fees to Pay for Children’s Film Festivals,online: Discussion between Producers, Sales Agents, National Film Institutes and the Festivals